dinsdag 6 april 2010

Low impact op de camping

In mijn tweedehands caravan op de camping in Petten (aan zee) is het aardig toeven. Op vrijdag fiets ik er heen en op zondag fiets ik weer terug naar huis. Vorige week viel het me op met hoe weinig middelen je het toch fijn kunt hebben. Aan het begin van het weekend zette ik een jerrycan gevuld met 10 liter water neer. Slechts 5 liter heb ik op zondag verbruikt om te koken, te drinken, mijn tanden te poetsen, een beetje af te wassen. Je moet alles wat minder kritisch bekijken, niets meer serieus nemen en wat makkelijker doen op een camping. Dat is heel leuk, werkt heel ontspannend maar voelt vooral erg goed. 'S avonds bij kaarslicht een glas bio wijn drinken en dan heel tevreden naar bed gaan. Geen tv, wasdroger, wasmachine, computer, waterkoker of wekkerradio. Wat vies is, kan best nog een dagje gedragen worden. Met de zee op loopafstand vervelen wij ons nooit. Voor een potje thee, zetten we een keteltje op het vuur en wakker worden we vanzelf wel vroeg of laat. Mijn kinderen houden erg van douchen, ook op de camping. Dus die verbruiken het meeste water. Ik douche er alleen als het echt nodig is. De douche is ingesteld op 5 minuten water. En dat is precies genoeg. Eerlijk,heerlijk met minder.
Gek eigenlijk. Voor het merendeel van de mensen op deze aarde is deze manier van leven geen luxe maar een noodzaak. Je went eraan merk ik. Maar ik ben in de rijke positie dat ik weer naar huis kan. Als een kind midden in de nacht het beddengoed onder spuugt, dan ben ik toch blij met mijn wasmachine en wasdroger op groene stroom. Huis, bed en kind weer schoon binnen 20 minuten. En zonder blikken of blozen. Voorlopig is low impact leuk voor op de camping. Als ik mijn kopje fairtrade koffie drink voor mijn caravan en aan huis denk, dan voel ik me oprecht een StoereVrouw. Toch knaagt er iets. Terwijl ik er zit te genieten weet ik dat thuis de koelkast, de wekker, de thermostaat en weet ik veel hoeveel andere apparaten die ik uit het oog ben verloren, nog stroom vragen. Ik ben er niet en toch tikt de meterkast door. Raar. Stond ik normaal niet bij stil.
Moeilijk. Voorlopig maar low impact op de camping en me daar goed bij voelen.
Maar dat stemmetje in mijn hoofd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten